Blog Mozaiek Kenia Muskathlon

Via deze pagina én de social mediakanalen van de lokale Mozaiek gemeentes houden we je tijdens de reis van 3 t/m 11 mei op de hoogte van de Mozaiek Kenia Muskathlon.

Wil je meer weten over deze speciale Muskathlon en wie de deelnemers zijn? Klik dan hier

Dag 8 en 9: Getuigenissen delen en genieten van Mount Kenya

10 mei 2024

De dag na de Muskathlon hadden we een rustige start. Na een laat ontbijt en het inpakken van de koffers was het tijd om Isiolo achter ons te laten, op naar Mount Kenya. Hier mochten we verblijven in een prachtig resort omringd door oa apen en pelikanen.

Op deze bijzondere locatie hebben we in de middag met elkaar God aanbeden en getuigenissen gedeeld. Een paar quotes uit de bijzondere verhalen:

"Deze groep heeft laten zien dat Jezus leeft!"

"We kunnen niet alle armoede oplossen, maar ik heb gezien dat Jezus hier is."

"Deze reis heb ik na lange tijd weer emotie en gevoel kunnen toelaten."

Wow, wat is God goed! En wat heeft Hij ons één voor één aangeraakt deze week, waardoor wij Zijn liefde weer hebben kunnen uitdelen aan anderen.

We sloten de getuigenissen af met de doop van Marieke, Marlies, Lyske en Martijn in het zwembad. Een onbeschrijfelijk moment. In de avond mochten met elkaar genieten van een uitgebreid buffet en was er volop ruimte om verhalen te delen.

11 mei 2024

De laatste dag in Kenia! De ochtend zijn we gestart met een mooie wandeling op Mount Kenya. Helaas hebben we op een paar zebra's na niet veel wilde dieren kunnen spotten. Na een luxe ontbijt, was het tijd om voor de allerlaatste keer onze koffers in te pakken. Aan het einde van de ochtend vertrokken we met onze minibusjes richting Nairobi. Nog één keer samen lunchen, nog één keer genieten van het afwisselende landschap onderweg.

Rond 18.30 uur waren we weer terug op het vliegveld van Nairobi. Vol indrukken en verhalen om mee te nemen naar Nederland. Voor de terminal was het eerste afscheid al, omdat we net als op de heenreis met twee verschillende vluchten weer naar huis gaan. Wat een mooie tijd hebben we met elkaar gehad en wat fijn dat we morgenochtend onze dierbaren weer in de armen mogen sluiten.

Dag 7: Muskathlon

9 mei 2024

Vermoeid, maar vooral dankbaar blikken we terug op een prachtige Muskathlon vandaag. We zijn in beweging gekomen voor onze broers en zussen in Kenia.

Zo bijzonder dat we met elkaar 770 kinderen een betere toekomst kunnen geven en €530.000.- hebben opgehaald voor het waterproject. Wat een zegen!

Dag 6: Praise on the mountain

8 mei 2024

‘Ga naar buiten en ga op de berg staan voor het aangezicht van de Heere’ (1 Koningen 19: 11a)

Deze tekst was voor een groot aantal deelnemers ‘de tekst van de dag’ in een bijbelapp. Hoe toepasselijk dat er vandaag een wandeling naar Prayer Mountain op het programma stond!

Na een klim van ongeveer 40 minuten waren we boven en mochten we genieten van een magnifiek uitzicht. Wat is Kenia mooi! Vlak voor de top zijn we gestopt en na een korte devotion door Jesse, hebben we met elkaar in stilte het laatste stukje naar de berg beklommen. Op deze top hebben we God aanbeden, met elkaar het avondmaal gevierd en gebeden voor Kenia. Wat een ervaring en wat een bijzondere plek om het avondmaal te vieren!

"Dit vergeet ik nooit meer", hoorde je tijdens de afdaling. En "Zo indrukwekkend om avondmaal te vieren op een berg."

Na de lunch (met frietjes) was er bij het hotel een kleine markt georganiseerd waar we mooie souvenirs konden aanschaffen voor onszelf of het thuisfront en konden de dames (en heren) hun haren laten vlechten.

De rest van de middag en begin van de avond, was het vooral rusten en voorbereiden voor de Muskathlon, die vanavond al start met de wandelaars. Via een liveblog is de gehele Muskathlon van start tot finish te volgen, klik hier voor de link.

De starttijden zijn als volgt:

woensdag 8 mei
22.00 uur (NL tijd: 21.00 uur): start wandelaars (63 km)

Donderdag 9 mei
02.30 uur (01.30 uur): start Ultrarunners (63 km)
05.30 uur (NL tijd 04.30 uur): start hardlopers (21 en 42 km) en bikers

Dag 5: Marsabit

7 mei 2024

In alle vroegte zijn we vanochtend in kleinere groepen in landcruisers en busjes vertrokken naar Marsabit. Marsabit is noordelijker gelegen dan Isiolo en daardoor nog meer geïsoleerd. De reistijd naar de projecten varieerde, maar voor een aantal gelegen locaties was de rit toch al snel zo’n 5 uur. De soms eenzame weg naar het gebied was mooi en ook een goede plek om dieren te spotten. Langs de weg was op sommige plekken de gevolgen van de heftige regenval en overstromingen van eind december en begin januari nog goed te zien.

Alle groepen zijn gastvrij ontvangen op de projecten. Er waren nieuwe ontmoetingen met sponsorkinderen, wat zorgde voor bijzondere en dierbare momenten.

Het was de lange reis zeker meer dan waard! Hilde: “Bij Marsabit town verlieten we de hoofdweg en reden met onze auto via een hobbelige zandweg naar het project. Toen we de poort van het project binnenreden en uit de auto’s stapten, renden er zo’n 300 kinderen op ons af. Allemaal wilden ze een high five, ons aanraken of een praatje maken. Het was overweldigend. De kinderen vormden een erehaag, terwijl wij naar binnen liepen. Eenmaal binnen kregen we een plekje op de eerste rij, daarna kwam een groot deel van de kinderen achter ons zitten. Ze wilden niets missen en probeerden zich allemaal naar voren te wurmen, waardoor de plastic stoel waarop ik zat, steeds verder naar voren werd geduwd. Een aantal jongeren deed een dans voor ons en daarna mochten we ook meedoen. We hebben ons aan elkaar voorgesteld en voor elkaar gebeden. De hartelijkheid van de medewerkers van het project en de kinderen raakte mij recht in mijn hart. Zonder dat je elkaar kent, voel je je al met hen verbonden. Verbonden door Jezus. Zo bijzonder dat ik dit mee mocht maken.”

Ook vandaag waren er ontmoetingen met sponsorkinderen. Soms wat onwenning, omdat niet alle kinderen Engels spreken en het contact via een tolk verliep. Maar ook al spreek je elkaars taal niet, door elkaar in de ogen te kijken en met elkaar bijvoorbeeld een spelletje te spelen, raak je in verbinding met elkaar. Stefan en Michiel mochten namens WAY Godana ontmoeten. Godana wordt al jaren gesponsord door WAY. Stefan had een WAY shirt voor hem meegenomen met de tekst ‘We love because He loved us first’ en dat zorgde direct voor een klik. Gedurende het bezoek waren beiden dan ook onafscheidelijk.

Op een aantal van de vandaag bezochte projecten zijn, mede dankzij de hulp van Mozaiek, watervoorzieningen gerealiseerd, zoals een waterput of waterzuiveringsinstallaties. We hebben kunnen zien wat de impact is van veilig en schoon drinkwater, voor zowel het project als de community. Voor deze reis is door ieder deelnemer geld ingezameld wat ten goede komt aan kindersponsoring en het waterproject. Het waterproject is een meerjarig project wat in 2021 is gestart door Mozaiek in samenwerking met Compassion met als doel om alle projectlocaties en hun directe omgeving te voorzien van schoon en veilig water.

Dag 4: Waardevolle ontmoetingen én de trainingsronde

6 mei

Na het ontbijt zijn we in kleinere groepen op pad gegaan met jeeps en minibusjes. Iedere groep heeft een ander Compassion project in Isiolo en omgeving bezocht. Sommige groepen hadden wat meer reistijd dan de andere groepen, maar het was het reizen meer dan waard.

Op alle projecten zijn we gastvrij onthaald door de projectmedewerkers en de kinderen. Na een rondleiding op het project was het voor sommige Muskathleten tijd om hun sponsorkind te ontmoeten! Wat een bijzonder moment! En bij de sponsorkinderen die dichtbij het project wonen was het zelfs mogelijk om hen thuis te bezoeken. De eerste ontmoeting was soms wat onwennig, maar eenmaal aan elkaar gewend was het erg waardevol en leuk om elkaar te spreken en te bemoedigen.

Op een aantal projecten zijn er ook de door de kids van Mozaiek0318 en Mozaiek033 gemaakte tekeningen gegeven. Die krijgen uiteraard een mooi plekje.

Na de middag verzamelden alle Muskathleten zich voor een trainingsronde op een deel van de route. Wat tof om alvast een stukje te wandelen, fietsen of hardlopen als voorproefje op de Muskathlon aanstaande donderdag.

Morgen gaan we een dag naar Marsabit, waar bezoeken aan Compassion projecten én nieuwe ontmoetingen tussen Muskathleten en hun sponsorkinderen op de planning staan. We zien er naar uit!

Dag 3: Verbinding door worship

5 mei 2024

Vanochtend waren we te gast bij EAPC Isiolo Town Church, de grootste kerk van Isiolo. Deze kerk werkt samen met Compassion. Vanuit Mozaiek hebben we op deze locatie onder meer een goede watervoorziening geïnstalleerd, waarmee al het regenwater kan worden opgeslagen, gezuiverd en gebruikt.

We werden met open armen ontvangen en welkom geheten bij onze broers en zussen. Wat is het mooi en bijzonder om elkaar zo te ontmoeten en met samen God te aanbidden in zowel Engels als Swahili. Kinderen, jongeren en volwassen hebben ons verschillende liederen mét bijbehorende dans laten horen. Want muziek en dans is hier in Kenia onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus stil zitten was er niet bij.

Emiel Hop deelde wat over de samenwerking tussen Compassion en Mozaiek en Kees Kraayenoord ging ons voor in gebed. De preek tijdens de dienst werd gedaan door Jesse van Melle, waarbij het verhaal van de verlamde man (Johannes 5) centraal stond. En voor alle gasten uit Nederland was er door de kinderen een persoonlijk cadeautje gemaakt: een Keniaans armbandje met de eigen naam.

Na de kerkdienst was het tijd voor de lunch, vers voor ons bereidt door een groep vrouwen. We hebben genoten van de rijst, kip, beef en salade. Maar nog meer van de gesprekken aan tafel en de ontmoetingen buiten met onze Keniaanse broers en zussen, groot en klein.

Begin van de middag was het tijd voor de Worship Experience! Het lokale worshipteam werd aangevuld met Kees, Stephanie en Jos. Wat een energie gaf dat! Het is lastig om dat in woorden uit te drukken, de Heilige Geest was voelbaar aanwezig. Wat mooi om hier met elkaar getuigen van te mogen zijn. Naast worship was er ook ruimte om in kleine groepjes van 4 a 5 personen voor elkaar te bidden. Kortom, een dag die veel indruk heeft gemaakt. Praise the Lord, oh my soul!

Dag 1 en 2: de eerste 24 uur in Kenia

4 mei 2024

Vrijdag
Het is zover: de Mozaiek Kenia Muskathlon is van start! In twee verschillende groepen vertrokken we naar Kenia. De eerste groep verzamelde om 5.00 uur op Schiphol en vloog via Frankfurt naar Nairobi, de tweede groep stapte begin van de middag op het vliegtuig. Aan het einde van de avond waren we weer herenigd in het hotel. En na een korte briefing voor de volgende dag en gebed, was het tijd om de hotelkamers op te zoeken.

Zaterdag
Na een zeer korte nacht was het vroeg opstaan. Na een goed ontbijt zijn we de dag gestart met een bezoek aan de sloppenwijken van Nairobi. Vorige week is Nairobi getroffen door heftige overstromingen. Er is veel schade aangericht in de sloppenwijken waardoor het broze bestaan van de mensen in de slums direct onder druk komt te staan.

En ook vandaag waren er in de ochtend flinke regenbuien in Nairobi. Met zes busjes gingen we op pad. Iedere busje bezocht een ander Compassion project in de sloppenwijk. Naast een enthousiaste verwelkoming en kennismaking met de kinderen en de lokale Compassion medewerkers was het tijd om in kleinere groepen huisbezoeken bij een aantal sponsorkinderen thuis te doen. Het waren bijzondere, inspirerende en soms ook ontroerende ontmoetingen. Er is voor elkaar gebeden en soms ook gezongen met elkaar. Harten zijn geraakt.

Als groep hebben we tevens mogen zien wat de impact van de overstromingen is geweest en ook nu nog is. Vanuit Nederland zijn er in de koffers schriften, pennen en kleding meegegaan in de koffers om de getroffen kinderen en gezinnen ook op een praktische manier te ondersteunen.

Na een heerlijke lunch op de projecten vertrokken we met de minibusjes richting Isiolo. Na een rit van ongeveer 5,5 uur kwamen we aan op onze bestemming voor de komende dagen.

Kunstwerken voor en door kids

1 mei 2024

Tijdens de kinderdienst op zondag 22 april hebben zo’n 150 kinderen van Mozaiek0318 én Mozaiek033 mooie kunstwerken gemaakt. Deze schilderijen zijn meegegeven aan de Muskathleten en worden door hen uitgedeeld aan de kinderen in Kenia, om hen te bemoedigen. Op de, met glitters versierde, hartjes zijn mooie tekeningen gemaakt en lieve teksten zoals Jesus loves you geschreven.

Aftellen

18 april 2024

Maandag 15 april was de uitzwaaiavond van de Mozaiek Kenia Muskathlon. Een avond van ontmoeting, bijpraten en delen van de laatste praktische informatie vanuit de organisatie 4M. Maar ook de avond waarbij de groep, deelnemers en crew, een zegen voor de reis mocht ontvangen. Een bijzonder moment, zeker ook omdat deze zegen werd gegeven door een groep Muskathleten die onlangs in Marokko zijn geweest en op deze manier ook het stokje doorgaven aan de nieuwe groep.

Want, over twee weken is het dan echt zover. Een groep van ruim 100 Mozaiekers is dan in Kenia om een sportieve prestatie (wandelen, hardlopen en/of fietsen) neer te zetten. Ook gaan ze tijdens de reis projecten bezoeken en een deel van onze broers en zussen ontmoeten.